Dlaczego szkolenia pracowników są świetną̨ formą motywacji?

Na efektywność pracowników wpływa wiele czynników, nie tylko wysokość pensji. Jeśli brakuje im zaangażowania, jakiego oczekuje od nich pracodawca, trzeba spróbować zmienić ich nastawienie. Jednym z pomysłów jest motywacja poprzez szkolenia

Umiejętny styl kierowania zespołem oraz dobrze dopasowany system motywacyjny powodują, że pracownicy pracują wydajnie. Dla większości pracowników ważna jest wysokość pensji i ew. premie, jasne kryteria ocen, określone obowiązki. Rolę motywującą może pełnić też dobrze dopasowane i przeprowadzone szkolenie pracownika.

Nie tylko pieniądze

Wysokość pensji na wielu działa zachęcająco, a możliwość otrzymania podwyżki podnosi poziom zaangażowania. Nie zawsze jednak działa i nie na każdego pracownika. Jednorazowa gratyfikacja nie zmieni wiele. Wbrew stereotypom pieniądze to nie wszystko.

Środkiem motywującym może być także m.in. możliwość pracy zdalnej, szkolenie pracowników (z konkretnych zagadnień z danej branży), które pomogą podnieść kwalifikacje, czy atrakcyjne benefity. Wielu pracowników oczekuje od pracodawcy rozbudowanego programu szkoleń i zdecydowanie zachęca on ich do pracy w danej firmie.

Szkolenie pracowników jako inwestycja

Odpowiednie kursy poszerzają wiedzę, pomagają zdobyć nowe umiejętności lub podszlifować te już posiadane. Ważne jest też, by pracownik miał wpływ na wybór szkolenia, co pomoże mu stać się lepszym merytorycznie oraz uzyskać odpowiednie narzędzia do zmiany podejścia do wykonywanych obowiązków.

W wielu branżach – m.in. w IT czy psychologii – są one na wagę złota. Można zaproponować, poza szkoleniami z danej branży, także kursy językowe oraz warsztaty z efektywnego zarządzania czasem oraz metod pozwalających zachować efektywność w pracy na wysokim poziomie. Cenny jest zarówno rozwój umiejętności twardych, jak i miękkich, dlatego postaw na szkolenie pracowników z różnych zakresów.

Czytaj:  Scrum Product Backlog – jak efektywnie zarządzać listą zadań w zwinnych projektach?

Szkolenie pracownika – korzyści

Uczestnictwo w szkoleniach to korzyści dla obu stron. Pracownik zyskuje możliwość rozwoju, pogłębia umiejętności, co wyzwala u niego umiejętność samodzielnego działania i kreatywność, a także podnosi pewność siebie. Działa wydajniej, a wtedy mocniejsza staje się też pozycja rynkowa firmy. Z kolei pracodawca wykorzystuje jego nowe umiejętności.

Stwórz lojalny zespół

Jeśli rozwój pracowników wpływa na jakość działania całej firmy, korzystaj ze szkoleń jako czynnika motywacyjnego. Dzięki nim pracownik będzie oddany pracy i firmie, zacznie identyfikować się z miejscem i marką. Dobrze wykwalifikowana kadra to cenny kapitał dla każdego przedsiębiorstwa.

Kwestią kluczową jest dobranie odpowiednich kursów do pracownika. Nie ma sensu wysyłać specjalisty od Javy na szkolenie z tego języka czy eksperta od SEO na wykład od podstaw. Szkolenia nie zawsze motywują i uczą, a wtedy będą odebrane jako strata czasu i wywołają irytację. Jeśli będą niedopasowane do potrzeb lub źle zorganizowane, przyniosą raczej odwrotny skutek.

Źródła

https://forsal.pl/galeria/851217,nie-tylko-pieniadze-sie-licza-4-zaskakujace-fakty-na-temat-motywacji-pracownikow.html

https://kadry.infor.pl/kadry/hrm/szkolenia_i_rozwoj/58571,Czy-szkolenia-motywuja-pracownikow.html

 

Lidia Szymańska

Lidia Szymańska

Ekspertka w dziedzinie komunikacji i PR, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Z 9-letnim doświadczeniem w kreowaniu wizerunku firm oraz prowadzeniu kampanii medialnych, autorka artykułów o budowaniu relacji z mediami. Prywatnie miłośniczka teatru oraz sztuki współczesnej.

Artykuły: 9

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *